E-mail: admin@tro.dk
Dato for offentliggørelse
25 Apr 2010 00:22
Dokumenttype
Korrespondance
Emner
Helvedet
Forfatter
Oskar Edin Indergaard

                         Cand. philol ,Oskar Edin Indergaards artikel i KARMEL bladet september 02.

                                              HVAD SIGER BIBELEN OM HELVEDE:

 

   (Tingvoll 15. august 2002).: Der har i den sidste tid været en del debat om "helvede". Professor Jakob Jervell har nok en gang forsøgt at afskaffe "helvede" og dets eksistens med at henvise til at selv ordet "helvede" har sammenhæng med et geografisk område syd for Jerusalem. Det kan derfor ikke være et billede på selve fortabelsen. Hvad siger så Bibelen om dette?

  

   Selve ordet "helvede" kommer af de hebraiske ord "gehinnon", som betyder "Hinomsdal". Det er en dal syd for Jerusalem, hvor der blev fortaget menneskeofringer og hvor dyr og affald blev brændt i gammeltestamentlig tid. Det sidste var også tilfælde i nytestamentlig tid. Det var et sted som havde en dårlig lugt og et sted som havde en evig (kontinuerlig) ild brændende. Det græske ord for "helvede" er "gehenna".

   Dette ord er brugt 12 gange i N.T. og det er bare Jesus som brugte det med undtagelse af Jakob (Jesu bror) brugte det en gang: Jakob 3,6.

   Jakob Jervell hævder at "helvede" ikke findes fordi selve navnet peger på et geografisk sted i Jerusalem. Det kan derfor ikke være efter hans opfattelse et opholdsted for de som går fortabt for Guds rige.

   Når Jesus brugte ordet "helvede", så vidste Han naturligvis at selve ordet gik tilbage til det hebraiske ord "ge Hinnom", men han brugte det i en videre betydning. Hinnoms dal er et billede på "helvede", som er opholdsstedet for de fortabte mennesker. Doms grundlaget vil være både at de ikke har troet på Jesus, som Gud udsendte for at frelse verden, og menneskenes onde gerninger. "De døde blev dømt efter det som var skrevet i bøgerne, efter deres gerninger." Åb.20,12.

   At dette er tilfældet ses af det som Jesus sagde om "helvede". Han sagde for eks.: Og frygt ikke for dem som kan slå legemet ihjel, men ikke slå sjælen ihjel, men frygt for ham som kan ødelægge (ikke tilintetgøre) både sjæl og legeme (hele mennesket) i "helvede".Mat.10,28.

   Her kommer det tydelig frem at Jesus ikke havde "Hinnoms dal" i tankerne, når han udtalte dette, men han brugte "Hinnoms dal" som et billede på den endelige fortabelse borte fra Guds rige.

   Efter bibelsk opfattelse kommer mennesket ikke til "helvede" straks efter at det dør. Det kommer til "dødsriget", som på hebraisk hedder "sheol" og på græsk "hades" . Dette er et foreløbig opholdssted for de fortabte døde indtil Gud skal dømme menneskene på et senere tidspunkt.

 

                                                                                                                                                                Referent:

                                                                                                                                                       Herning@dlgnet.dk

                                                                                                                                              www.yeshuattsion.webbyen.dk

                                                                                                                                                        oskaredi@online.no

                                                                                                                                                 www.home.no/oeindergaard

                                                                                                                                                               PÅ GENSYN !

"dagens by 5-okt-25", en ny by at bede for hver dag. I dag har vi valgt:
Slangerup

Slangerupkirke1.jpgSlangerup er en by i Nordsjælland med 6.794 indbyggere (2014). Byen ligger i Frederikssund Kommune og tilhører Region Hovedstaden. Tidligere var Slangerup købstad.

Slangerup omtales allerede som købstad i 1252, og bevarede købstadsrettighederne indtil 1809, men Slangerup er endnu ældre. Saxo har nævnt Slangerup i sin krønike.

Byens navn skrives i ældre tid Slangethorp, i senere tid Slangerup. Navnets oprindelse og betydning har man forsøgt at forklare på forskellige måder, ligefra den mest urimelige, at en slange i den hedenske tid skulle være blevet dyrket der.

Nogle mener navnets oprindelse stammer fra et feltslag eller en mand ved navn Slag, da byens navn også skulle være skrevet som Slagethorp. Andre mener, at navnet skyldes en forbiløbende å, som går i slangebugter og atter andre den mængde slanger(snoge), som fandtes i åen og i de nærliggende enge.

Alle disse forklaringer er temmelig usandsynlige. Da begyndelsen af sammensatte stednavne på dansk hyppigst består af den persons navn, som var den første beboer af stedet. Dette gælder især, hvor stednavnet har endelser som: rud, botha, um, lev og torp. Den mest sandsynlige forklaring er derfor, at den første beboer af stedet hed Slange eller Slangir. En samling af huse eller en udflyttergård hed thorp, hvilket senere blev til trup, drup eller rup.

Sandsynligheden taler altså for, at en bonde ved navn Slangir er flyttet fra den højere beliggende landsby Jordhøj til vadestedet over Brobækken, hvor han da har grundlagt en boplads.

I nærheden af Slangerup ligger både Manderup og Kvinderup. Som bekendt var der foruden en slange i Paradis også en mand og en kvinde.

Byen har i tidens løb huset mange kendte personer, bl.a. Jakob Worm, Anders Bording, der udgav Danmarks første avis (Den Danske Mercurius) og Thomas Kingo.

Hvis du har hjerte for at bede sammen med os for denne by, står vi flere sammen!
Vores bønner er en vedvarende, bevidst og inderlig del af kampen mod alt, som ikke er Guds vilje. De er mægtige våben i en brutal kamp.
frit efter P. T. Forsyth