E-mail: admin@tro.dk
Sprog
Anvend dansk sprog
Dato for offentliggørelse
28 Feb 2013 23:32
Forfatter
John MacArthur

Fra  Gty.org/
Af John MacArthur. 

1 Mos 7:11-12; Salme 147:8; 2 Kor 12:2
New King James Version  af Bibelen bruger ordet  Himlen  532 gange i 502 forskellige vers. Det hebræiske ord, der normalt oversættes med "Himlen",  Shamayim,  er et navneord i flertals-form, som bogstaveligt betyder "højder." Det græske ord, der bliver oversat som "Himmel", er Ouranos  (det samme ord, som inspirerede navnet på planeten Uranus). Det refererer til det, der er hævet op eller ophøjet. S hamayim  og  Ouranos  bruges på forskellig vis i Skriften til at henvise til tre forskellige steder. (Det forklarer, hvorfor Paulus i 2 Kor 12:2 henviser til at blive hentet op til "den tredje Himmel.")
Der er først og fremmest den  atmosfæriske himmel . Det er den himmel eller troposfæren - regionen for åndbar atmosfære - som dækker jorden. I 1 Mos 7:11-12 står der f.eks.:  "himlens vinduer blev åbnet. Og regnen faldt over jorden i fyrre dage og fyrre nætter. " Der refererer ordet "himlen" til tæppet af atmosfære rundt om jorden, hvilket er det sted, hvor det hydrologiske kredsløb opstår. Salme 147:8 siger, at Gud "dækker himlen med skyer." Det er den første himmel.
Den planetariske himmel , den anden himmel, er dér, hvor stjernerne, månen og planeterne er. Skriften bruger akkurat det samme ord for "himlen" til at beskrive denne region. For eksempel står der i 1 Mos 1:14-17:
"Gud sagde: »Der skal være lys på himmelhvælvingen til at skille dag fra nat. De skal tjene som tegn til at fastsætte festtider, dage og år, og de skal være lys på himmelhvælvingen til at oplyse jorden!« Og det skete; Gud skabte de to store lys, det største til at herske om dagen, det mindste til at herske om natten, og stjernerne. Gud satte dem på himmelhvælvingen til at oplyse jorden"
Den tredje Himmel, dén Paulus taler om i 2 Kor 12, er den  Himmel, hvor Gud bor  med sine hellige engle og de ??hellige, som er døde. De to andre himle vil forgå (2 Pet 3:10.) -  Denne Himmel er evig .
Emner
Himlen
"dagens by 5-okt-25", en ny by at bede for hver dag. I dag har vi valgt:
Slangerup

Slangerupkirke1.jpgSlangerup er en by i Nordsjælland med 6.794 indbyggere (2014). Byen ligger i Frederikssund Kommune og tilhører Region Hovedstaden. Tidligere var Slangerup købstad.

Slangerup omtales allerede som købstad i 1252, og bevarede købstadsrettighederne indtil 1809, men Slangerup er endnu ældre. Saxo har nævnt Slangerup i sin krønike.

Byens navn skrives i ældre tid Slangethorp, i senere tid Slangerup. Navnets oprindelse og betydning har man forsøgt at forklare på forskellige måder, ligefra den mest urimelige, at en slange i den hedenske tid skulle være blevet dyrket der.

Nogle mener navnets oprindelse stammer fra et feltslag eller en mand ved navn Slag, da byens navn også skulle være skrevet som Slagethorp. Andre mener, at navnet skyldes en forbiløbende å, som går i slangebugter og atter andre den mængde slanger(snoge), som fandtes i åen og i de nærliggende enge.

Alle disse forklaringer er temmelig usandsynlige. Da begyndelsen af sammensatte stednavne på dansk hyppigst består af den persons navn, som var den første beboer af stedet. Dette gælder især, hvor stednavnet har endelser som: rud, botha, um, lev og torp. Den mest sandsynlige forklaring er derfor, at den første beboer af stedet hed Slange eller Slangir. En samling af huse eller en udflyttergård hed thorp, hvilket senere blev til trup, drup eller rup.

Sandsynligheden taler altså for, at en bonde ved navn Slangir er flyttet fra den højere beliggende landsby Jordhøj til vadestedet over Brobækken, hvor han da har grundlagt en boplads.

I nærheden af Slangerup ligger både Manderup og Kvinderup. Som bekendt var der foruden en slange i Paradis også en mand og en kvinde.

Byen har i tidens løb huset mange kendte personer, bl.a. Jakob Worm, Anders Bording, der udgav Danmarks første avis (Den Danske Mercurius) og Thomas Kingo.

Hvis du har hjerte for at bede sammen med os for denne by, står vi flere sammen!
Gud kan sagtens klare at dømme verden uden os, men han kan ikke være nådig uden os. Han kan sagtens straffe syndere uden os, men han kan ikke aflevere sin fuldendte nåde til dem uden vores hjælp.
Peter Tinggaard